2016. április 24., vasárnap

Hol vár állott...

Számomra eddig Füzér vára volt az egyik nagy kedvenc. A meredek sziklafalakkal, a romos, de mégis mutatós várfalakkal, a várkápolna ikerablakaival és mindez a zempléni erdők ölelésében.


A nagy magyar várfelújítási projekt keretén belül húsvétkor megnyitotta kapuit a megújult vár. Saját fotóm nincs a felújított erődítményről (és szerintem egy darabig nem is lesz), de az internetes keresőkben pillanatok alatt találhatunk róla képeket. (Klikk ide). Időközönként ránéztem a munkálatokról szóló híradásokra és azt láttam, hogy itt nem igazán felújításról vagy helyreállításról van szó, hanem gyakorlatilag felépítettek egy új várat. Megmondom őszintén, hogy a fotókon látható kész, vakítóan fehér vártömb látványa engem szíven ütött. Megjegyzem, hogy az építészek között is hosszú ideje vitatéma, hogy szabad-e egyáltalán a múltban már megsemmisült épületeket újra felépíteni. Megértem én a tábor másik oldalát is, miszerint a "térdig érő várak" hamis romantikát sugallnak, de ez számomra egy kicsit sok lett. Akik követik a blogot tudják, hogy kiemelten fontosnak tartom a múlt értékeinek a megőrzését. Hozzá lehet ugyan nyúlni dolgokhoz ehhez hasonlóan, modern stílusban, de akkor az már nem a múltról szól. Én akkor inkább maradok a régi romoknál.
Ez így egy elég rövid poszt lenne, ezért jjön egy kis kiegészítés. A fotót a filkeházai Szentháromság görög katolikus templom mellől készítettem a várról pár évvel ezelőtt. Légvonalban nagyjából 5-6 kilométeres távolságból. Természetesen a templomba is benéztünk akkor.


A jelenlegi templom 1804-13 között épült, késő barokk stílusban. Az ikonosztáziont 1907-ben , a Rétay és Benedek Műintézet készítette faragott és aranyozott fenyő- és hársfából. 


A diadalíven olvasható szöveg jelentése: "Dicsőség a magasságban Istennek". Az ikonosztáz ábrázolja a négy evangélistát, a nagyobb vallási ünnepeket, Krisztust és a tizenkét apostolt. Csúcsán a keresztre feszített Krisztus látható, tőle balra Szűz Mária, jobbra János apostol. A XX. század elejéről származó festést Kárpáti László megújította, illetve az oldalfalakon további ábrázolásokkal bővítette 1981-ben.

 

14 megjegyzés:

  1. A múltmegőrzést támogatom, de nem olyan formán, hogy újraépítjük a már nem meglévőt, a leromboltat. Ez számomra hasonló, mint a kihalt állatokat dns-ből "újraélesztjük".
    A múlt értékét őrizhetjük képen, filmen, zenében, makettben, stb. főleg az emlékeinkben és szívünkben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy látom egy állásponton vagyunk e kérdésben. Köszönöm a hozzászólást.

      Törlés
  2. Megnéztem, honnan volt rá keret. Láttam. Valószínű az idegenforgalom vezérli őket. Tudod, ez megint olyan, mint az általam oly sokszor leírt magyarpolányi stációk. Felújítva szépek, inkább épek, teljesek, de szívemnek a régi, kopott, s főleg patinás volt a kedves.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van Magyarpolányról írásod és én azt nem láttam? Megkeresem majd. Pár hete láttam egy Gasztroangyal adást a településről és teljesen beleszerettem a látványba. Ősszel felvett adás volt, ezért el is határoztuk, hogy idén ősszel elmegyünk megnézni ha sikerül összehozni a dolgot.

      Törlés
    2. Javítás alatt van a gépem, ezen csoda, hogy beléphettem. Most olvastalak,s csoda lesz, ha a válaszom elküldi. Kíváncsi vagyok, hogy tetszik majd? S esetleg Pápára is érdemes lesz átnéznetek a kálvária és a stációik miatt. Hasonlók a szobrok. Ott az angyalok a kedvenceim.

      Törlés
    3. Megkaptam a válaszodat, köszönöm! Azon leszünk, hogy minél jobban kihasználjuk majd a lehetőséget.

      Törlés
  3. Szeretem nézni a várromok, de szépen felújított, aszerint, hogy mennyire valaha nézett, jól szeretem. Üdvözlettel.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szép fotók, egyszer lehet hogy majd mi is elnézünk ide... Köszönöm, hogy láthattam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm István, örülök ha tetszett.

      Törlés
  5. Great historical church on the mountain! I scrolled down your posts, enjoyed them and I am here.
    Have a good day!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks for your kind words Dear!
      Have a great week.

      Törlés