2017. május 23., kedd

Hogy ebből mi lesz?

Úgy két-három hónapja, arra figyeltünk fel a feleségemmel, hogy reggelente egy gerlepár száll le az erkélyünkre. Nem csak egyszerű pihenőről van szó, hiszen mindig hosszabb ideig maradnak. Tél végén még üresek voltak balkonládák. Oda is berepültek, nézelődtek, de semmi egyéb nem történt (többször is ellenőriztem a ládákat). Aztán teltek a napok, melegedett az idő és kiültetésre kerültek a muskátlipalánták. A reggeli látogatások csak folytatódtak, ezért kíváncsiságból (valamint a muskátlik védelme érdekében), annyira széttoltuk a ládákat amennyire csak a korlát engedte. Így keletkezett egy kis védett, takart tér a ládák között. A múlt héten egyik reggel menetrend szerint reggel hatkor megérzett ismét a gerlepár. Hangosan turbékoltak, majd az egyik elrepült. Kis idő múlva visszatért egy ággal a csőrében!

  
Aztán ismét és ismét, így gyorsan előkaptam a fényképezőgépet és készítettem egy-két fotót.

  
Érkezése után következett a helyezkedés, hogy a lehető legjobb pozícióban nyújthassa be a hozott gallyat. 

  
Aztán már indult is a következő beszerző útra. Gondolom eközben a másik példány rendezgette a kis ágdarabokat. Sajnos az erkélyborítása miatt nem láttam a ténykedését, az erkélyre pedig nem akartam kilépni, mert azzal biztosan megzavartam volna a folyamatot. Időközönként a réseken sikerült megpillantottam a gyönyörű szemeit.


Közben ment a reggeli készülődés, majd mindenki indult a dolgára, elcsendesült a lakás. Gondolhatjátok, hogy alig vártam az esti hazaérkezést. Az első utam természetesen az erkélyre vezetett. A gerlék már nem voltak ott, de nézzétek csak mit építettek egy nap alatt...


Nagyon kíváncsi voltam, hogy hogyan folytatódik majd a történet, de ismét fordulat történt. Azt számítottam, hogy folytatják az építkezést, de nem. Reggelente megjönnek, megnézik a kis rakást, majd elröppennek. Nem igazán értem a dolgot. Miért és miért pont itt kezdtek fészket rakni? Direkt zavarni természetesen nem fogjuk őket, de azért az erkélyen is folyik az élet. A virágokat öntözzük, mosás után a feleségem kirakja a ruhákat száradni és időközönként mi is kiülünk levegőzni. Na, majd meglátjuk. Mindenesetre úgy néz ki, hogy az idén tavaszra tervezett erkélyfestést kénytelen vagyok egy kicsit elnapolni.

Frissítés: május 28.
Úgy néz ki, hogy jelenleg eddig tartott a történet. Ma reggelre sajnos eltűnt a teljes "fészekalap". Az összes ág leesett valahogyan a földre. A gerlék verték le véletlenül, rendezgetés közben vagy esetleg szél fújta le? Nem tudom. Így egyelőre nincsenek szárnyas albérlőink...
    
Ha már a házunk tájáról van szó... Hirtelen jött meg a nagy meleg. Ha van rá lehetőségünk tegyünk ki egy kis vizet a madaraknak, melyből ihatnak vagy frissítő fürdőt vehetnek. Nem kell ám nagy hókusz-pókuszra gondolni! Már egy nagy vízzel töltött virágalátét is csodát tesz. Én például idén tavasszal egy ilyen kis itatót telepítettem ki a kertbe.


Zárásként bemásolok ide az MME honlapjáról egy kis itatási összefoglalót:

  • A kisebb madarak számára veszélyt jelent az 5-10 cm-nél mélyebb víz, ezért itatónak ne használjunk mély, vízzel telt hordót, konténert; kerti tavak építése esetén alakítsunk ki sekély parti részt.
  • A talajszint fölé helyezett itatóknál, különösen az ablakitatók esetében, figyeljünk a biztonságos rögzítésre, a feldőlés, leesés elkerülésére.
  • Még az 5-10 cm mély itatók vizébe is érdemes beletenni egy kinyúló ágat, nagyobb, lejtős oldalú követ, ahol a madarak kényelmesen és biztonságosan tudnak állni, és szabályozni tudják fürdéskor a vízmélységet.
  • Az itatók vizét rendszeresen, általában naponta frissre kell cserélni, illetve az elpárolgott vizet pótolni kell. Télen naponta legalább egyszer el kell távolítani a jeget, és hideg csapvízzel kell feltölteni az itatót (részletek >>).
  • Különösen nyáron hetente-kéthetente érdemes a napi vízcserét megelőzően kitisztítani, algátlanítani az itatót.
  • Lehetőleg akkora itatót használjunk (40-50 cm átmérőjű már megfelelő), melyben egy balkáni gerle nagyságú madár is képes megfürödni.
  • A téli etetők mellett is működtessünk itatót (részletek >>)!
  • Az itatókészítés, az itatók életének megfigyelése jó környezeti nevelési és turizmusfejlesztési program is lehet (részletek >>)


10 megjegyzés:

  1. Miután a kutya összetörte a puccos madáritatónkat én is ilyeneket teszek ki. Viszont itt fordult a világ, a kutya madáritatóból iszik, az ő vizében verebek fürdenek. Látod, a fotó téma galamb képében erkélyhez jön.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hahaha :) Ez aztán a vicces szimbiózis! Végül is az a lényeg, hogy senki ne maradjon szomjas!

      Törlés
  2. Érdeses, lehet, hogy meggondolták magukat, mégsem megfelelő hely a fészekrakáshoz. :-(
    Pedig milyen jó lett volna napról napra figyelni a változásokat gerlééknél!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megmondom őszintén, fogalmam sincs mi történik. Ma reggel is megjelent reggel az egyik. Szétnézett, majd beröppent a kialakított helyre. Talán tíz percig tett-vett ott valamit majd elszállt. Ránézésre semmi nem változik a "fészekalapnál". Nem látok újabb ágdarabokat vagy rendezgetésre utaló jeleket. Már arra is gondoltunk, hogy talán egy napközbeni kis pihenőhelyet alakítottak csak maguknak(?). Egyfajta nyári lak :)

      Törlés
    2. Nem tudom, de másra nem nagyon tudtam gondolni. Sajnos időközben vége is lett a szépnek induló történetnek - a hogy a fenti frissítésben írtam :(

      Törlés
  3. Nálunk is vagy egy állandó gerlepár! :)
    Én is pont arra gondoltam, hogy valami kis nyári üdülő/pihenő lehet, szép környezetben a muskátlik között. Ez épp egy kellemes randi-hely nekik :)
    Nagyon jó képek egyébként, mint mindig!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó! Köszi szépen a visszajelzést. Úgy tűnik akkor egy gondolatra jutottunk, mert egyéb ötletem nincs egyelőre erre a történésre :)
      Örülök ha tetszettek a fotók!

      Törlés