2010. július 15., csütörtök

Fertőszéplak

2010 június végén sajnos csak a hónap neve emlékeztetett minket arra, hogy már javában nyár van. Ahogy közeledett a szabadság és az indulás időpontja egyre inkább aggódva figyeltük az időjárás előrejelzéseket. Aztán eljött a nap és ... természetesen szakadt az eső. A szállás foglalva volt így indulnunk kellett. Hétköznap indultunk, az autópályán borzalmas körülmények voltak. Szakadt az eső, vízátfolyások, több tucat teherautóból álló kamionsorok, egybefüggő felvert vízfüggöny, nem részletezem tovább. Aki vezetett már hasonló körülmények között tudja miről írok. Aztán ahogy letértünk az autópályáról az eső csendesedni kezdett majd végül teljen elállt. A felhők közül pedig előtörtek az első napsugarak. Reménykedni kezdtünk, megsajnáltak az égiek? Igen! Végül a teljes nyaralásunk alatt, kirándulásokhoz tökéletes időjáráshoz volt szerencsénk. A foglalt szállásunk Fertőszéplakon volt. A faluhoz közeledve már messziről látható volt a település egyik meghatározó látnivalója, a Mindenszentek római katolikus templom. Ikertornyaival a falu közepén lévő dombtetőn áll és szinte a falu minden pontjáról látható.. Alapkövét 1728-ban Széchenyi György tette le. Két tornya 1735-ben készült el, órát mindkettőre a bécsújhelyi Kőnig József szerelt fel.

A templomtól nem messze található a Falumúzeum, ahol öt, régi megmaradt ház lett szépen felújítva, átalakítva. A szép, egységes, fűrészfogas beépítésű utcasor a Kisalföld népi építészetének remeke. Itt a falu és a környék régi lakóinak korábbi használati és berendezési tárgyait, ruháit, láthattuk és megismerhettük régi szokásaikat, életmódjukat, munkájukat.

Sok rég elfelejtett tárgyat láthattunk itt, amiket még mi is használtunk gyerekkorunkban. Ilyen volt például a régi osztályteremben kiállított olvasókönyv vagy úttörő egyenruha.

Az étkezéssel sem volt gond. A falu végén található a "Polgármester étterem és vendégházba" jártunk le vacsorázni. Olimpiai és világbajnok szakácsa garancia volt a jó ételekre az egész napos kirándulások után.

Kihagyhatatlan látnivaló volt a Vasúti lámpamúzeum. Több mint 250 lámpát láthattunk itt a világ szinte minden pontjáról melyek mindegyikét Haragovics József gyűjtötte, cserélte, restaurálta, sőt van amelyiket Ő maga épített meg külföldről kapott tervrajzok alapján. Külön meg kell említenem azt, hogy szinte meseszerűen tudott beszélni minden lámpa történetéről (mindezt korabeli vasúti egyenruhában), hogy hogyan került hozzá, hol, hogyan és mire használták.

A faluban a múzeum mellett megtekinthető még a Széchenyi-kastély (sajnos nagyon rossz állapotban van) valamint a Kálvária.
Végezetül meg kell említenem, hogy a szállásunk kertje igazi kis madárparadicsom volt - legnagyobb örömömre!

1. Most adtál egy kirándulási ötletet.

2. Épp a hétvégén jártunk a közelben és már akkor kedves emlékek idéződtek fel bennem. Kedves, önzetlen emberek, takaros kis utcák. A lámpamúzeumról viszont még nem hallottam. A vendéglő nagyon különleges, nekem picit mediterrán hangulatú. Gratuláció a festőnek!
    Köszönöm az emlékek megerősítését! :-)

3. awwww...enjoyed the visit (loved the birds, always)