2018. január 7., vasárnap

Döbröntei alkonyat

Tavaly október végén Döbröntén töltöttünk el egy hosszú hétvégét. Teljes egészében a feleségem szervezte meg a programot. Pótolta az elmaradt nyári szabadságot és jó volt kicsit kiszállni a mindennapi mókuskerékből. Az sem szegte a kedvünket, hogy pont azon a hétvégén köszöntött be az igazi ősz, komoly lehűléssel, esővel és viharos széllel. Péntek délben indultunk. Az út során kaptunk is az égi áldásból bőven, Székesfehérvár után pedig különösen vad szélrohamok rángatták a kocsit. A úti célunkhoz közeledve az eső csendesedni kezdett és mire elfoglaltuk a szobánkat a Hasik Hotelben, addigra teljesen meg is szűnt. Miután kipakoltunk maradt még egy kevés időnk a vacsoráig, így felsétáltunk a falu fölé tornyosuló várdombra.

Ólmos, szürke felhőtömegek vágtattak a magasban, a viharos szélben. Bejártuk a romokat, készítettem egy-két fotót a fénytelen környezetben. A távolban - már nagyon közel a horizonthoz - ugyan feltűnt egy kis reménysugár a felhők közti résen, de nem igazán bíztunk a kiteljesedésében hiszen már esteledett. Már majdnem teljesen leértünk a dombról, amikor szinte egy pillanat alatt "felrobbant" az égbolt és narancsos fényben fürdött minden. Az erős szélben, kezemben a fényképezőgéppel egyensúlyoztam a köveken és mentem tovább lefelé. Ekkor szólalt meg a feleségem, hogy milyen gyönyörű most a vár. Visszanéztem és szinte elállt a lélegzetem a látványtól! Elképesztően szép volt a várrom az alkonyati fényekben.

Ezt meg kell örökítenem! Azonnal elkezdtem vissza felfutni a meredek domboldalon. Talán tíz percig ha tartott ez a csodálatos fényhatás.

Az ösvény mellett kihelyezett tájékoztató táblán az alábbi leírást olvashattuk Szarvaskő váráról: "Döbrönte a Bittva-patak völgyében terül el. Neve a szláv eredetű "Dobréta" szóból ered, valószínűleg a XI. században alapították. Írásos anyag a helységet 1330-ban említi először. A település a híres Himfy család birtoka volt. A falu felett magasodó gerincen épült a romjaiban is impozáns "Szarvaskő vára" , építtetője Himfy Benedek bán. Nagy Lajos királyunk jóváhagyásával kezdődött a vár építése, amelynek ablakából tiszta időben ma is remekül látszik a Somló hegy."

"Az 1500-as évek krónikáiban "Szarvaskő vára" még teljesen sértetlen vár, amely még a Dunántúl erősségei között szerepel. Az 1600-as években is lakható castellum még, de egy 1761-es írás már, mint leomlott kastélyt említi. Valószínűleg egy XVII. századi török rajtaütés pusztította el végleg, mert ettől kezdve nem említik írások a döbröntei "Szarvaskő vár" nevét, amely igaz csak romjaiban, de ma is büszkén emelkedik a falu fölé."

Rövid idő múlva a narancsos fények vörösbe hajlottak, majd eltompultak.

Aznap délután már másodszor, de sokkal elégedettebben ereszkedtem le a dombról. Az egész napi időjárásból kiindulva, álmomban sem gondoltam, hogy estére ilyen képek lesznek a memóriakártyán. Végezetül mutatok még egy fotót az égboltról, amely közvetlenül az említett "fényrobbanás" után készült.

1. Csodálatos fotók! Gratulálok! Ritkán adatik meg ilyen alkalom!

1. Köszönöm szépen. Igen nagyon szerencsésnek érezzük mi is magunkat, hogy láthattuk.

2. Többször jártam itt, de ily csodát nem tudtunk kifogni.

1. Nekünk is szerencsénk volt, jókor voltunk jó helyen. Erre nem lehet előre felkészülni...

3. Beautiful ruins of the castle in the silent and the long history!!
    Happy New Year!

4. I love walking in history like that.

Love that final twilight shot.

1. Thanks a lot! It was a lucky moment with beautiful lights.

5. Sok fotóm van a várromról, saját és vendég által küldött is, de alkonyi fényest még nekem sem sikerült csinálnom. Felhasználhatok egyet-kettőt forrásmegjelöléssel?

6. Ez a bejegyzés elkerülte a figyelmem, valószínűleg az évkezdet rohanásában. Gyönyörűek az alkonyati fotók! (Milyen jó, hogy géppel a kezünkben mászkálunk :) )

1. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy megörökíthettem. Köszönöm és örülök ha Neked tetszett. (Jól látod! Hacsak tehetem nálam van a gép :))