2020. január 2., csütörtök

Évnyitó madarászás

Félsikerrel. 
Az új esztendőt két nap szabadsággal kezdtem. Az egyik napra itthoni teendők elvégzését terveztem be, a másikra pedig egy kis évnyitó madarászást. Mára még szép időt jósolt a meteorológia (ami tökéletesen be jött), így ez a nap lett a kirándulásé. Két konkrét faj becserkészése volt mára a cél. A havasi szürkebegy késő ősszel érkezik meg hozzánk és elsősorban sziklás helyeken, kőfejtőkben figyelhető meg. A fővárosban az Apáthy-szikla nyújt számukra tökéletes élőhelyet. Itt figyelhetjük meg - ha szerencsénk van. 


Ebben a téli időszakban másodszor sikerült kijutnom a sziklához. Első alkalommal egy hétvégén mentem ki. Meglehetősen sokan voltak a tanösvényen, ráadásul valamilyen tájékozódási verseny is zajlott, így másfél óra eredménytelen keresés után feladtam a dolgot. Napnyugtakor én is hazaindultam. Ma ugye hétköznap volt és szép idő. Nagy reményekkel indultam útnak. Alig találkoztam emberekkel a szikla környékén, bizakodni kezdtem.



Két és fél órán keresztül folyamatosan pásztáztam távcsővel a sziklákat, róttam a métereket, de sajnos most sem jártam sikerrel. Pedig a barátaim elmondása szerint idén három példányt is láttak már ezen a helyen. 
Gondoltam, jöjjön akkor a második! A macskabagoly becserkészéséhez Csillebércre mentem át, ám a hatalmas öreg tölgy törzsén lévő odú is üresen tátongott.


Pár száz méterre innen ismert egy másik odú is, de sajnos az is kongott az ürességtől. Kicsit ugyan elkedvetlenedtem a sikertelenségtől, de a remek idő, a jó levegő és egyáltalán, hogy kirándulhattam egy jót, jobb kedvre derített. Bolyongtam az erdőben, élveztem a madarak énekét. 


Az egyik ösvény szélén álló fán egy figyelmeztetés volt kitűzve. Hallottam már erről veszélyről és arról is, hogy az utóbbi időkben mennyire elszaporodtak és gátlástalanok a vaddisznók. Ezt én is tapasztaltam. 


A kiadós séta után már visszafelé tartottam az erdei ösvényen. Lassan nyugodni látszott a nap hatalmas vörös korongja a fák között. A magasabb pontokon narancsba fordultak a színek.


Annyira szép volt a látvány, hogy visszafordultam az úton. Próbáltam egy nyiladékot keresni a fák között, hogy megörökíthessem a naplementét. Talán már mondanom sem kell, nem találtam. Közben a nap miután letudta égi útját, teljesen eltűnt a hegyek mögött. Ha már eddig visszajöttem, gondoltam még egyszer ránézek távcsővel a közelben lévő második odúra...


Alig hittem a szememnek, hogy valami csak összejött a mai napon. Ugyan a fotózáshoz már meglehetősen sötét volt, de dokumentálásra még jók ezek a fotók.


Íme néhány fotó még az első, késő őszi sétáról az Apáthy-sziklánál.






Végezetül az én legutóbbi tapasztalatom a vaddisznókkal. Az első séta során a sziklánál csörtetést hallottam a bozótosból. Rögtön vaddisznókra gondoltam, de ugyanakkor elképzelhetetlennek is tartottam. Aki ismeri a területet az tudja, hogy lakott terület. Itt a házak közé nyúlik be egy kis erdőnyelv a környező hegyekből. Fényes nappal volt és ahogy említettem rengeteg ember jött-ment az ösvényen. Pedig vaddisznók voltak! Egy egész konda és az ösvénytől csak 30-40 méterre. 


A körülmények miatt manuális fókuszt kellett használnom, viszont az erős fényben szinte semmit sem láttam a gép keresőjében. Nem lett teljesen éles a fotó, de azért látszik, hogy bizony ott vannak...

6 megjegyzés:

  1. Csodálatos a "lemenőnapos-erdőrészlet" mintha tűz égne a közelben...
    A baglyokkal meg igazán szerencséd volt. Nagyon szeretem őket....
    A MME decemberi hírlevelében olvastam, hogy
    "A templomtornyokba és a padlásokra kihelyezett 155 költőládából 90 db-ot foglaltak el a madarak....és: Az eredményes költések során 528 gyöngybagoly- és 62 macskabagoly-fióka repült ki.
    Jó ilyesmiket olvasni.
    Nem derült még ki a múltkori lyukakról semmi ? Nagyon kíváncsian várom, mi lehetett az, mert ilyent még sosem láttam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, elképesztően szép volt tegnap az erdei naplemente. Örülök, hogy láthattam. Nekem a baglyok a kedvenceim. 2019 márciusában írtam egy posztot "Erdei fülesek" címmel - ha esetleg érdekel. Van benne egy egy link is, nagyon érdekes, érdemes megnézni.
      Nincs még sajnos megoldás a lyukakra. Ha megtudom, mindenféleképpen jelzem majd a blogban.

      Törlés
    2. Elolvastam, megnéztem. Fantasztikus !!!!

      Törlés
  2. Jó, hogy megírtad, ebben a kirándulásban is sok szépség született, és megfizethetetlen az átélt felüdülés a természetben.

    VálaszTörlés