2020. március 31., kedd

Barangolás a Kányavári-szigeten

Jól indult a nap, hiszen fantasztikus fényeket láthattam és fotózhattam hajnalban. A reggeli után aztán ismét útra keltünk. Aznap a Kis-Balaton egyik legismertebb része, a Kányavári sziget volt a célpontunk. A terület egész évben szabadon látogatható és könnyen megközelíthető. A Zalavár és Balatonmagyaród közötti útszakaszról, egy táblával jelölt kereszteződésnél tértünk le. Innen nyílegyenesen haladtunk tovább az út végén kialakított tágas, fizetős parkolóig. A partról egész jó rálátás nyílt a sziget jól ismert íves hídjára.


Itt még elég sok látogatóval találkoztunk, de szerencsére a többségük csak a híd túloldalán található nagy tisztásra tartott, egy kis szabadtéri piknikre.   


Sok madár mozgott a területen, de javarészt nagy távolságban.


A part menti nádasban egy mozgó fehér testre lettem figyelmes. Sikerült lefotóznom ezt a tollászkodó bütykös hattyút, a megzavarása nélkül.


Itt tértünk rá a Búbos vöcsök tanösvényre. A közel két kilométeres út bejárása során 15 állomáson, tematikus táblákról ismerhetjük meg a sziget madárvilágát. Sajnos a tablókat már kikezdte a nyári napsütés ereje. A madársziluettek elszíneződtek, eldeformálódtak vagy felkunkorodtak. Remélhetőleg ezt hamarosan orvosolják majd a BFNP dolgozói.


A szigeten két kilátót alakítottak ki. A kisebb inkább a gyerekeknek lehet élmény, hiszen nem mondható túl magasnak.


Feltűnt, hogy milyen szép számú itt a vízicsibe állomány. A kis toronnyal szembeni partszakasznál sikerült becserkésznem és lefotóznom egy a parton bóklászó példányt. Igazán mókás madarak, a kis testükkel és a hatalmas lábaikkal.


Hamarosan feltűnt a fák között a nagy kilátó sziluettje.


A legfelső szintről gyönyörű a panoráma, jó a rálátás a környező vizekre.




A torony tövében több tűzrakó- és pihenőhely került kialakításra. Az egyiknél hűsöltünk egy kicsit. A faasztal szélén éppen egy fekete buzogányos levéldarázs álhernyója tartott akrobatikus bemutatót.


Folytattuk a sétát a sziget déli csücskéig. A fákon madarak csevegtek, a szigetcsúcson nyári lúd csapatok pancsoltak, magasban pedig éppen áthúzott egy kis gép. A lehetőség ugyanis adott, hogy a közeli füves repülőtérről felszállva a magasból is megcsodálhassuk a térséget.



Gyorsan eltelt a nap, remek sétát tettünk. A nagy távolságok miatt itt is a távcsőé volt a főszerep. Késő délutánra beszürkült az égbolt, búcsút intettünk a Kányavári-szigetnek.


10 megjegyzés:

  1. Hogy miket tud meg az ember... Én legalábbis nem láttam/hallottam a vízicsibe óriás lábáról eddig - de most legalább utána-néztem. Azt se hallottam, hogy többféle is van belőle.
    Vajon milyen pillangó lesz a zöld hernyóból ? Erre nem találtam egyértelmű választ, viszont kiderült, hogy sokféle zöld hernyó van....
    Nos, jó pap....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok túl erős rovartanban, de én úgy tudom, hogy ebből bizony nem lesz pillangó. Azért is nevezik álhernyónak, mert nagyon hasonlít a lepkék hernyójára (a szemek és a potrohlábak felépítésében különböznek). Ebből a jellegzetes zöld testből később egy fekete buzogányos levéldarázs lesz.

      Törlés
    2. Na tessék. Hát ilyent se hallottam...Majd nyomozok ez után is kicsit...Végülis időm az van....

      Törlés
    3. Sikeres nyomozást kívánok! Majd jelezz vissza kérlek, ha esetleg tévedtem volna a meghatározással.

      Törlés
    4. https://hu.wikipedia.org/wiki/Herny%C3%B3#%C3%81lherny%C3%B3k
      Szédület !!! Vén fejjel mit kell az embernek még megtudni !
      A te fotódon TÉNYLEG álhernyó van - én meg csak ámulok bámulok, hogy miket lehet még ilyen vén fejel is felfedezni...Mindenesetre örülök, szeretem az efféle "meglepetéseket".

      Törlés
    5. Köszönöm a visszajelzést és örülök, hogy valami újat mutathattam :)

      Törlés
  2. Kányavárról egyből Tüskevár jutott eszembe, és a képek csak igazolták, de szép is ott lenni. Akár a mesében, háborítatlanul zajlik a vízi világ csodálatos élete.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban így van. Kissé meg is lepett, hogy milyen jól megfér egymás mellett a sok látogató és a vízi madárvilág. Mondjuk van bőven lehetőség a biztonságos távolság megtartására.

      Törlés
  3. Engem is a zöldhernyó fogott meg, mint látvány.Szeretem ezt a szigetet,mikor itt jártunk alkonyodott,ez más hangulatot adott hozá. Látom a templomot t e is fotóztad, most eszembe jutott nem nyomoztam ki hova való lehet?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos gyönyörű lehetett alkonyati fényekben. Mi sajnos nem tudtuk megvárni, akkor még elég későn sötétedett és a szálláson kötve voltunk a meleg vacsora időpontjához. Az egész napos túrák után azt nem hagyhattuk ki :)
      Ha nem tévedek akkor a nagyradai római katolikus templom tornya látható a fotón.

      Törlés