2020. augusztus 5., szerda

Telihold előtt

Nem ismerek magamra! Már az előző posztomat is a rendhagyó kategóriába soroltam, de álmomban sem gondoltam, hogy a követező bejegyzésem is az éjszakai égboltról fog szólni. Szombat este kiültem az erkélyre, egy kicsit felfrissülni az egész napos kánikula után. Kényelmesen hátradőltem a karosszékben és hosszasan gyönyörködtem a csillagos égbolt és a majdnem teljes holdkorong fényében. Eközben vetődött fel bennem a gondolat, hogy talán érdemes lenne megnézni a Holdat a madarászáshoz használt spektívvel is. Kíváncsi voltam az eredményre, hiszen ezt nem próbáltam még ki korábban. Felállítottam az állványt, csatlakoztattam a távcsövet és már kezdődhetett is az éjszakai égbolt felfedezése. Elképesztően szépen, élesen és részletgazdagon jelentek meg a Hold kráterei, az árnyékosabb íven. No, erre felvillanyozódott az egész család!

2020.08.02.
Ekkor már adta magát az újabb ötlet, hogy örökítsük meg a látványt. A fenti fotó mobiltelefonnal készült. Kézből, rögzítés nélkül fényképeztük le a spektív keresőjében látható képet. Természetesen a telefon kamerájának erős korlátai vannak, nem erre találták ki. Nem adta vissza a keresőben látott éles képet, de azt hiszem ez a fotó mégis csak elfogadható a kis eszköztől. A lelkesedésünk nem lanyhult, megkerestük a Jupitert is. Az óriás, jól kivehető bolygóként jelent meg a többi csillag között.

2020.08.02.
Jóval éjfél után fejeztük be a nézelődést. 
Másnap, vasárnap (augusztus 3-án) volt telihold. Természetesen aznap is kiült az egész család az erkélyre és fürkésztük az eget. Az immáron teljes holdkorong vakítóan jelent meg a keresőben. Az előző éjjel látott árnyékok szinte teljesen eltűntek. Gyorsan levontuk a tapasztalatot, kevesebb fényben részletgazdagabb felszínt láthatunk majd máskor. Gondoltam kicsit "barangolok" még az éjszakai égbolton és egyszerre csak megjelent a keresőben a jól ismert gyűrűs bolygónk, a Szaturnusz! Alig hittem a szememnek, hogy egy kicsit erősebb távcsővel ilyen jól látható ez a bolygó. Tökéletesen és élesen látszódott a gyűrű. Próbáltuk ezt az apró pontot is lefotózni, de ez már tényleg meghaladta a mobiltelefon képességeit. A képen még nagyítás után sem látszódik a különálló gyűrű, de a jellegzetes ellipszis forma azért elég jól kivehető.

2020.08.03.

1 megjegyzés:

  1. No, az elmúlt (blogírás nélküli napokban) én is fürkésztem épp eleget az eget éjszaka. Fotókat is készítettem (majd lassan közreadom) - csapnivalók, de nem számít, mert az élmény, amiben részem volt, különösen az aug. 12-i csillaghullós éjszakán minden kincset megért....

    VálaszTörlés