2024. április 15., hétfő

Homoktövis tanösvény

2024.04.14.

A Kolodko-szobor fotózása után visszaindultunk a buszmegállóhoz. Nem volt szerencsénk, mert éppen bezáródott a busz ajtaja és elindult Újpest irányába. A következő járatra 25 percet kellett volna várnunk, ezért gondoltuk, hogy elsétálunk a Vízmű megállóig és bekukkantunk a Homoktövis tanösvényre.


Hacsak tehetem, részt veszek az MME Budapesti Helyi Csoportja által a területre szervezett élőhelykezeléseken. Erről itt a blogon is többször írtam már. Az utóbbi időkben azonban sajnos nem tudtam csatlakozni a csoporthoz, egyéb elfoglaltságok miatt. 


A terület 1974-ben kapott védettséget, a hazánkban vadon egyedül itt élő homoktövis populáció miatt. A cserjefaj újpesti előfordulásáról kb. 1850 óta vannak fellelhető információk. A 3-5 méter magasra növő cserje igen lassú növekedésű. Élénk narancssárga termését az ember már nagyon régen fogyasztja gazdag vitamintartalma és gyógyászati jelentősége miatt. C-vitamin tartalma kiemelkedő, a citromnál tízszer több található benne. A területen található minden egyes tő törvényes védelem alatt áll és egyenként számontartott. Természetvédelmi értéke 10.000 forint. A természet már javában ébredezik, ezért szigorúan csak a földúton mozogtunk és innen készítettem pár fotót a tavaszi területről. 



Jobban visszagondolva még nem is jártam itt ebben az időszakban, hiszen az élőhelykezelések a tél végén és ősszel kerülnek megrendezésre.
A homoktövisen kívül további 22 védett és fokozottan védett növényfaj él a gyepek területén. Az elmúlt évtizedekben a területre több veszélyeztető tényező is hatott. A homok megkötésére feketefenyőt, fehér akácot és keskenylevelű ezüstfát telepítettek a területre, viszont ennek hatására a nyílt homoki gyepterületek zsugorodni kezdtek.


A csoport felismerve ezt a veszélyt 2006-ban megkezdte és azóta is folytatja a terület megmentésére irányuló, hosszútávra szóló élőhelyvédelmi munkáját. Az eredmény ma már szemmel látható, a tájidegen fajok fokozatosan visszaszorulnak, ismét átadva helyüket az őshonos élőhelytípusoknak.




Címkék: Budapest, Homoktövis tanösvény, MME

3 megjegyzés:

  1. Nem tudtam ezeket a homoktövisről....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én elég rendszeresen iszom a belőle készült, szirup állagú, de cukormentes gyümölcskészítményt. Nagyon jó immunerősítő.

      Törlés
  2. Én is utána-olvastam most(bejegyzésed hatására) - ki fogom próbálni. Köszönet az ötletért...

    VálaszTörlés