2024. június 19., szerda

A túra vége - Bujdosók lépcsője

2024.06.07-09.

Az eredeti tervünktől eltérve, egy idő után átváltottunk a kék jelzésre. A módosult útvonalnak köszönhetően a túra utolsó szakaszában érkeztünk meg a Ranolder-kereszthez.

A 12 méter magas keresztet Ranolder János, veszprémi püspök állíttatta fel még 1857-ben. A leírások alapján 40 pár bivallyal tudták felvontatni a hegyre a hatalmas kőtömböket.

A kereszt előtt egy rövid lépcsősoron ereszkedhetünk alább az itt kialakított kilátópont teraszához. Amikor a püspök itt járt, a panoráma láttán azt mondta, hogy ez a világ leggyönyörűbb vidéke. Sok szépség van kis hazánkban és még több a nagyvilágban, de azt nem lehet vitatni, hogy a magyar tenger és a Balaton-felvidék valóban gyönyörű. A kereszt melletti kis padokon szusszantunk egyet a nagy melegben, majd indultunk is tovább.

Az ösvény elhaladt emellett a kis tisztás mellett. A kihelyezett emléktábla szerint 1871-ben itt járt Mária Henrietta, belga királyné.

A Czinka Panna pihenőhelynél összefutottunk egy fiatal párral akik éppen az Országos Kéktúra ezen szakaszát teljesítették. Váltottunk pár szót, majd mindenki indult tovább a saját útján.

Czinka Panna volt az első női cigányprímás és nem megerősített információk alapján ő volt a zeneszerzője a Rákóczi-indulónak. Innen indul meredeken lefelé a 464 lépcsőfokot számláló Bujdosók lépcsője.

A hosszú lépcsősort több helyen pihenőhelyek szakítják meg, melyek híres kuruc személyekről lettek elnevezve:

Mikes Kelemen - II.Rákóczi Ferenc fejedelem kamarása, íródeákja

Csáky Krisztina - a Rákóczi szabadságharc bujdosója, gróf Bercsényi Miklós kuruc főgenerális felesége

Lorántffy Zsuzsanna - Nagyasszony, I.Rákóczi György erdélyi fejedelem felesége

Zrínyi Ilona - Nagyasszony, I.Rákóczi Ferenc felesége, II. Rákóczi Ferenc fejedelem édesanyja

A lépcsősor elképesztően szép kőzsákok és kőtengerek mellet vezet el. Nagyon sűrűn félreálltam és fotóztam ezeket a természeti csodákat.

A lépcső aljától egyenes út vezetett vissza a Rózsakőhöz, majd onnan a parkolóba. Ismét szerencsénk volt, ugyanis egy hegyi taxiból éppen kiszálltak az utasai, szabad volt. Gyorsan bepattantunk és a lehet lefelé még a reggeli menetnél is gyorsabban lerobogott velünk a jármű a kikötőbe. A kikötőben igyekeznünk kellett a jegyváltással, mert már éppen kikötött a Siófok névre keresztelt katamarán.

A légkondis utaskabinban menet közben két üvegpadlón keresztül megcsodálhattuk a hajótest alatt fodrozódó zöldes balatoni hullámokat. Megtekinthető a Facebook oldalamon látható Reels videóban.

Az eredeti tervek szerint időben visszaérkeztünk a szállásunkra. Egy bő órás balatoni fürdőzés után rendeztük a sorainkat és átautóztunk Balatonszemesre, ahol a Kistücsök étteremben elfogyasztott pazar vacsorával zártuk ezt a remek napot.

Vasárnap délelőtt indultunk vissza a fővárosba. Jó kis hétvégét töltöttünk együtt a kollégákkal és végül az időjárás is a kedvünkben járt!

Címkék: Balaton, Badacsony, Ranolder-kereszt, Bujdosók lépcsője, Balatonszemes, Tűzgyűrű tanösvény