2024. június 12., szerda

Csapatépítő hétvége - Badacsony

2024.06.07-09.

Idén, rendhagyó módon tartottuk meg az éves csapatépítő hétvégénket. A szokásosnak mondható, éves összejövetelünk a külföldi kollégákkal most egyéb okok miatt elmaradt. Így péntek délután, munka után csak mi indultunk neki a hétvégi kalandnak.

Szinte egész nap zavartalanul sütött a nap, de délutánra ismét csak összetornyosultak odafenn a fellegek, melyből végül egy rövid, de annál kiadósabb zápor is kikerekedett. Késő délután érkeztünk meg Balatonöszödre, miután sikeresen leküzdöttük a szokásos pénteki balatoni dugót. Aznap estére nem terveztünk már különösebb programot. Lementünk a partra, ahol a szürke felhőket látva csak reménykedni tudtunk, hogy másnapra azért jobb időnk lesz. Visszaérve a szállásra már kezdődhetett is a kerti grill parti.

A kiadós vacsora után egy jót beszélgettünk, így jóval éjfél után kerültünk csak ágyba. Szombat reggel verőfényes napsütésre ébredtünk. Reggeli után összepakoltuk az aznapra szükséges dolgokat, kocsiba ültünk és elindultunk Fonyódra.

Így nézett ki a szombati tervünk: Átkompozunk Badacsonyba, majd a kikötőből hegyi taxival fel a Rózsakőhöz. Onnan indulva körbajárjuk a teljes Tűzgyűrű tanösvényt. Aztán a kőhöz visszaérve, taxival le a kikötőbe, majd kocsival vissza a szállásra. Ezt követően frissítő fürdőzés a Balatonban és a nap zárásaként vacsora Balatonszemesen, a Kistücsök Étteremben.

Tíz perccel a komp indulása előtt érkeztünk meg a kikötőbe. Gyors parkolás és jegyvásárlás után felszálltunk a Füred nevű katamaránra. Felmorajlott a motor és a hatalmas hajótest lassan mozgásba lendült. A menetidő csak 30 perc volt, a túlparton pedig ott várt ránk a hegy.

Menet közben elhaladt mellettünk a Siófok nevű katamarán. Aznap ez a két hajó szállította felváltva az utasokat a két kikötő között.

Befutottunk a kikötőbe. A hajótest lassan, finoman mozdulatokkal hozzásimult a móló széléhez, leállt a motor, majd kinyílt a rámpa. Megérkeztünk Badacsonyba.

Elhaladtunk Egry József szobra mellett. A Balaton festője sajátos olajpasztell technikájával mutatta meg nekünk a magyar tengert.

A parkolóban sikerült elcsípnünk egy szabad taxit. Bepattantunk a terepjáróba, amely azonnal kilőtt, mi meg kapaszkodtunk rendesen. A nem tudom hány lóerős motornak meg sem kottyantak az emelkedők és a hőség. Alig 4-5 percnyi vágta után meg is érkeztünk a fenti parkolóba.

A hegyi körsétánk tervezett kiinduló és végpontja a korábban már említett Rózsa-kő volt.

A híres bazaltkő valamikor a régmúltban szakadhatott le a hegy oldaláról. A kőtömb sík felülete és a csodálatos balatoni panoráma bizony minden arra járót elcsábít egy kis üldögélésre. A korabeli elbeszélések szerint itt üldögélt anno a híres szerelmespár, Szegedy Róza és Kisfaludy Sándor is. A költő és múzsájának szerelmi története megihlette a helyieket, ezért nevezték el Róza után a követ Rózsakőnek. A piros T jelzésen indultunk el.

Az idei nyárkezdet csapadékos időjárásának köszönhetően az erdő ezernyi zöld tónusban pompázott. A szúnyoginvázióra viszont nem számítottam. Rengetegen voltak, vadul támadtak, a szúnyogriasztóm pedig ott lapult a táskám mélyén a szállásunkon. Reggel nem raktam be reggel a hátizsákba, mivel előző este a vízparton egyáltalán nem volt szúnyog. Álmomban sem gondoltam, hogy fenn a hegyen esznek majd meg a kis vérszívók. Gyalogoltunk tovább. Az ösvény bal oldalán romos épületmaradványok tűntek fel. Szomorú emlékeket őriz ez a hely.

1949 tavaszán, itt a Rabszállásnak nevezett helyen, a régi bazaltbánya sziklafalai alatt internálótábort létesítettek a kőbányában dolgoztatott foglyok számára. Elhagyva a hajdani tábor maradványait, jóval békésebb és szebb részek következtek. Bazaltkőfolyamok, égbe törő fenyők, bazaltorgonák mellett vezetett az utunk.

A Kőkapu vadregényes útvonala. Jobbunkon elképesztő mennyiségű bazaltkő törmelék áll hegyekben, a balunkon pedig ott emelkedtek a bazaltoszlopok.

Kőkapu. A Badacsony legszebb bazaltoszlop sora. A felszínre tört láva gyorsan hűlt ki. A hirtelen hő- és térfogatcsökkenés hatására a láva függőleges és vízszintes síkok mentén szilárdult meg. Az így kialakult oszlopokat a szél és a víz formálta, omlasztotta tovább. A bazaltoszlopok alatt elterülő kőtenger a már leomlott és a ma is folyamatosan omló-szétmálló kövekből jött létre.

Hamarosan megérkeztünk a Kőkapu feletti teraszos kilátó ponthoz.

A kirándulásról készítettem egy rövid Reels videót is, mely megtekinthető a Facebook oldalon.