2024. június 13., csütörtök

Badacsonyi kilátók

2024.06.07-09.

Az ösvény végén kiléptünk a napfényre, a Kőkapu kilátópont teraszára. A séta kezdete óta ez volt az első igazi alkalom, hogy zavartalanul gyönyörködhettünk a panorámában.

Balról az egyik személyes kedvencem, a Szent Gyögy-hegy. A következő fotón jól beazonosítható a hegy két ikonikus épületének, a Lengyel-kápolnának és a Tarányi-présháznak a sziluettje.

Jobbról az előtérben a Gulács és a Tóti-hegy. A Gulács mögött pedig ott tornyosul a Csobánc, a romos várfalakkal.

Az egykori bazaltbánya szélén állva nem győztünk betelni a látvánnyal. Meredek sziklafalak, majd a mélység. Egy fakorlát jelzi a túrázóknak, hogy meddig lehet biztonságosan megközelíteni a meredélyt.

És valóban egy teraszon álltunk, mivel mögöttünk is hasonlóan meredek sziklafalak törtek az ég felé.

A sziklák árnyékába húzódva elfogyasztottuk szerény ebédünket, a reggel vásárolt péksüteményeket. Aztán indultunk is tovább, az első igazi badacsonyi kilátóhoz. Ugyanis ez a kilátópont, számomra érthetetlen módon nincs pontos névvel jelölve a térképeken. Talán ezért is ragadt rá a Rejtett-kilátó jelző. Mindenesetre ez egy kihagyhatatlan megálló a Kőkapu és a Kisfaludy-kilátó között!

Gyalogoltunk tovább, a fákon csiviteltek a madarak, a természet pedig teljesen kivirult a napsütésben a sok eső után.

Még egy utolsó enyhe emelkedő és megérkeztünk a Kisfaludy-kilátóhoz, amely 2011-ben épült fel a 438 méter magas hegycsúcson.

A kilátó első szintje szalagokkal volt lezárva, "Balesetveszélyes" jelzéssel. Szerencsére a legfelső szintre azért gond nélkül fellépcsőzhettünk. Egy nyiladékon keresztül ráláttunk a Balatonra.

A torony túloldalán pedig újból panoráma a tanúhegyekkel. Csak most egy kicsit magasabbról és némi lombkorona előtéttel.

A kilátó utáni szakaszon jelentősen megszaporodtak a lépcsős szakaszok. Elhaladtunk a Jugovics Lajos emlékhely mellett.

Ott fenn, a középen látható márványtábla őrzi Jugovics Lajos geológus és egyetemi tanár emlékét. Munkásságának fő területe előbb az ásványtan, később a kőzettan volt. Tanulmányainak zöme a hazai (Balaton-felvidéki) bazaltkőzetek vizsgálatával foglalkozik.

A következő állomásunk az Egry József-kilátóhely volt. Maga az épület formája kissé jellegtelen, gyakorlatilag egy nagy bazaltkockához tudnám hasonlítani.

Viszont a kilátás igazán pazar volt! A hegy déli szőlőskertjei és présházai háttérben a Balaton kékes-zöldes vízfelületével és a párába vesző túlparttal.

Innen indutunk tovább a Ranolder-kereszthez, de erről majd következő posztban írok bővebben.

A kirándulásról készítettem egy rövid Reels videót is, mely megtekinthető a Facebook oldalon.

Címkék: mobilfotó, Badacsony, Balaton, Kőkapu, Kisfaludy-kilátó, Rejtett-kilátó, Jugovics Lajos emlékhely, Egry József-kilátóhely

1. Nagyon szép képek a Balaton-felvidékről és a többi helyről is. Tavaly mi is jártunk ezen a környéken,
    de sajnos nem tudtunk feljutni a Szent György-hegy bazalt orgonáihoz. A jelzett út nagyon meredek volt nekünk, vagy nem is látszott. Mi Raposka felől akartuk megközelíteni, de később Csobáncról nézve, azt gondoltuk, hogy Tapolca felől talán nagyobb esélyünk lett volna, de erre már nem volt időnk kipróbálni. Tudnál ebben segíteni nekünk? Előre is köszönjük!

1. Mi Hegymagas irányából, a Lengyel-kápolnától indulva jártuk be a Szent György hegyet. 2022 évvégén írtam egy bejegyzéssorozatot erről a kirándulásunkról. De mindjárt írok privátban is.