2018. február 24., szombat

A bakonyi Gyilkos-tó

Gyilkos-tó. A név hallatán minden bizonnyal az Erdélyben található tó jut először az eszünkbe. Talán nem véletlenül. Az 1837-ben, egy földcsuszamlás által létrejött állóvíz, a kiálló fatörzscsonkokkal messze földön híres. Én bizony csak a döbröntei kirándulás tervezésekor tudtam meg, hogy kis hazánkban is van egy "Gyilkos-tó".


Valamivel négy óra után értünk a tópartra. A csodálatos látvány, szürke, fénytelen időjárással és rohamosan közelgő sötétedéssel párosult. A romló körülmények miatt gyors, kézből történő fotózásba kezdtem. 


Így sem tudtam körbejárni a teljes tavat, csak a lankásabb partrészt.




A nagy testvérrel ellentétben ez egy mesterségesen létrehozott tó. Az 1980-as évek közepe felé kialakított tó eredetileg vaditatónak készült.


A völgyet egy mesterséges gáttal zárták le, melyet aztán a Hamuházi-séd forrásai töltöttek fel és azóta is táplálnak.



A hivatalos neve Hubertlaki-tó, a közelben található Hubertlak után.


Népiesen viszont csak bakonyi "gyilkos-tónak" nevezik. A völgyben egykoron egy égeres állt, ezek megmaradt csonkjai állnak most ki a vízből.


Az elénk táruló látvány nagyon hasonló az erdélyi Gyilkos-tóhoz, innen kapta a népies elnevezést.



Melegebb évszakokban állítólag gőtéket és más ritka kétéltűeket is láthat itt a figyelmes túrázó.



A tóban halak is élnek, joggal vetődhet fel a kérdés, hogy hogyan kerülhettek ide. Nos, a madarak által vízbe ejtett ikrákból fejlődtek ki.



Fotóztam ameddig a fények engedték, aztán elindultuk vissza a kocsihoz. Addigra már majdnem teljesen besötétedett és még várt ránk egy 4 kilométeres séta. Talán megint úgy félúton járhattunk amikor mögöttük ismerős "dörmögésre" figyeltünk fel. Az erdészek terepjárója közeledett. Ismét szerencsénk volt, mert elvittek minket a kocsinkhoz. Ezúton is köszönjük a segítségüket! A közel sem ideális időjárás ellenére is szép, tartalmas napot tudtunk magunk mögött. Másnap már nem készült több fotó. Délelőtt hagytuk el a szállodát és igyekeztünk haza, mert brutális vihart jeleztek aznap délre az időjósok. Minket végül Várpalotán ért utol az ítéletidő. Szerencsére elég gyorsan átvonult felettünk, de a nyomában legalább egy tucat kicsavart, kitört fát láttunk az autópálya mellett.  

(171028)

13 megjegyzés:

  1. Felkeltetted az érdeklődésemet, amúgy kis Gyilkos tó sok van, mert ahol elduzzasztják a patakokat a víztárolók létesítéséhez, sok helyen ott maradnak a fák. Ez nagyon szép környezetben van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én most láttam először ilyen nagy kiterjedésű "gyilkos-tavat". Örömmel venném adnál még egy-két tippet. Megnézhetném azokat is ha arrafelé járok :)

      Törlés
  2. Jót kirándultam általad. Köszönöm. S bár hiányzik most a lábamból a kilométer, ezt a helyet én is felkeresem hamarosan.

    VálaszTörlés
  3. Interesting and lovely place.
    Beautiful and something mysterious.
    Have a good Sunday.

    VálaszTörlés
  4. Nem is olyan régen olvastam én is róla, nem tudtam addig, hogy ilyenünk is van. Akkor a gyerekeim figyelmét hívtam fel rá, ők közel vannak hozzá, hogy nézzék meg.
    Annyi szépség van kis országunkban, csak győzzük őket megcsodálni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is csak ajánlani tudom. Véleményem szerint ősszel, ezernyi színnel és napsütésben lehet a legszebb.

      Törlés
  5. Bakonyi Gyilkos-tó - nem hallottam én sem róla - nevével ellentétben nagyon szép és inkább vonzó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony gyönyörű. Csak a nagy testvérrel való hasonlóság miatt kapta ezt a becenevet :)

      Törlés