2024. június 25., kedd

Marcipán csodák

2024.06.22.

A hegytetőn épült első kápolna a török uralom alatt teljesen elpusztult. A jelenlegi, háromszögű oromzattal épült tornyos kápolnát, Benyovszky János címzetes püspök emeltette a Fájdalmas Szűz tiszteletére.

A kápolna előtt álló, kálvária szoborcsoportot (Szűz Mária, Szent János, Mária Magdolna) 1781-ben Görgey Márton kanonok készíttette. A szobrok 1823-ban kerültek át a mai helyükre a Várhegyről.

Sajnos a kápolna zárva volt, nem tudtuk megnézni a belteret, de a leírások alapján itt van elhelyezve Becket Szent Tamás, az 1170-ben vértanúságot szenvedett canterburyi ereklyéje.

A Szent Tamás-hegy csúcsáról igazán pazar rálátás nyílik a bazilikára. Elidőztünk még ott egy kicsit, majd elindultunk lefelé a Szent István lépcsőn, a belváros irányába.

A déli kiadós ebéd végén úgy döntött a társaság, hogy kivárunk még a desszerttel és majd később, séta közben ülünk be valahová fagylaltozni. Leérve, a hegy tövében pillantottuk meg a Szamos Cukrászda épületét.

Betértünk és a lélegzetünk is elállt az ott kiállított marcipán csodáktól.

Esztergomi Bazilika

A szép csokoládés lány
Tömege: 78kg marcipán
Elkészítési idő: 425 óra

A fagylaltozás után a Széchenyi tér irányába sétáltunk tovább.

A Bischitzky-Müller-ház

A XVIII. század első felében épült barokk polgárház 1863-ban nyerte el a mai is látható arculatát. Tervezője a Hild József mellett működő Prokopp János építész volt. Az egykori kereskedőházban először
Bischitzky János nyitott vaskereskedést. Fia, az ifjabb Bischitzky a Takarékpénztár építésekor ismerkedett meg Prokopp Jánossal. A megújult kereskedőházat Müller Gyula bérelte ki, majd vásárolta meg. Folytatta a vaskereskedést, ám végül csődöt jelentett a vállalkozás. Az épület a Takarékpénztár tulajdonába került, de hamarosan eladták azt a Magyar Királyi Posta és Távíró Hivatalnak. 1898. április 29. óta működik itt a városi posta.

Szent Mihály és Szent Gábor Főangyal görögkatolikus templom. Sajnos már a templomudvar is zárva volt, legközelebb ismét megpróbáljuk megnézni.

Hősi emlékmű
Az első világháború áldozatainak emlékére állították, 1927-ben. A tíz méter magas kőemlékmű Lányi Dezső szobrászművész alkotása.

Néhány fotó erejéig megálltunk még a Szent Anna-templomnál (más néven a Kerektemplomnál) is.

Az építését Rudnay Sándor érsek indította el 1828-ban, de a templom csak halála után készült el. A bejárati szobrok Herzog György alkotásai.

Innen aztán már egyenesen a vasútállomásra vezetett az utunk. Jó kis séta volt és a vonat csendes zakatolása közben meg is beszéltük, hogy Esztergom bizony még bőven tartogat számunkra látnivalókat. Hamarosan visszatérünk.

Címkék: Esztergom, Esztergomi Bazilika, Becket Szent Tamás-kápolna, Szent Anna-templom, Szent István lépcső

1. Nem láttam/hallottam a marcipán-csodákról - bevallom nagyon elcsodálkoztam, hogy létezik ilyen is...most képzeld el, mennyi finom mandulát dolgoztak bele...én sajnálom...(bár talán létezik ma már valami más megoldás is, mint a mandulából készült marcipán...)

1. Mi sem hallottunk erről korábban, meg is lepődtünk amikor beléptünk a cukrászda ajtaján.