A felújítás kezdetéről szóló poszt utolsó fotója a Klösz emléktáblát ábrázolja. Ez lenne a második dolog, amelyről szeretnék bővebben írni.
A Ferenciek tere és a Hatvani (Kossuth Lajos utca), 1890 körül |
Ki is volt Klösz György, aki oly felbecsülhetetlen értékű fotógyűjteményt hagyott az utókorra a korabeli Pestről? Szeretném ha e poszton keresztül kicsit megismernétek Budapest fotográfusát. Johann Justus Georg Kloess néven, 1844. november 15-én látta meg a napvilágot Darmstadtban.
Klösz György (Forrás: Google Images)
|
Elemi iskolai tanulmányai után vegyészetet és gyógyszerészetet kezdett tanulni. Miután megszerezte diplomáját, Bécsben kezdett el dolgozni gyógyszerészként. Munkája mellett érdeklődni kezdett a fényképészet iránt is. Más idők jártak akkor. Nem voltak még digitális képek, azonnal visszanézhető fotók, szinte végtelen kapacitást nyújtó memóriakártyák. Bizonyára visszaemlékeztek régi filmekből a harmonikaszerű fényképezőgépekre és a vulkánszerű kilövellést produkáló "vakukra". Meglehetősen bonyolult és költséges volt az eljárás.
A Gizella (Vörösmarty tér), 1875 és 1877 között |
Mindezek ellenére Klösz teljesen a megörökíthető pillanatok varázsának hatása alá került. Ezért eredeti szakmáját feladva, 1865-től segédként kezdett dolgozni dr. Hermann Heid műtermében.
A Keleti pályaudvar, 1884 és 1898 között |
Főnöke megbízásából, két kollégájával a kiegyezés időszakában érkezett Magyarországra azzal a céllal, hogy Pesten is egy műtermet - akkori nevén fényírdát - nyissanak. Később már csak egyedül dolgozott és hamarosan jó nevű portréfotósként tartották számon az emberek.
A Pekáry-ház a Király utcában 1893 és 1897 között |
1871-ben alapítótagként, többed magával megalakították a Magyar Fényképészek Egyletét, illetve felvette a magyarosabb hangzású Klösz nevet. A fényképészeti eljárások rohamléptekkel fejlődtek és Klösz volt az első úttörő aki megpróbálkozott szabad térben, kint a városban fotózni. Ekkor születtek meg a felbecsülhetetlen értékű fotógyűjtemény első darabjai.
A Nyugati pályaudvar építés közben, 1877 |
Megörökítette az éppen egyesülő Budapest életét, épületeit, pillanatait. Ráadásul ez egy igen jövedelmező üzletágnak bizonyult, hiszen az elkészült képek több érdeklődő figyelmét is felkeltették.
A Dohány utcai zsinagóga, 1894 körül |
Később már sorozatokat is publikált, képeinek híre pedig eljutott Bécsbe is, melynek eredményeként meghívást kapott az 1873-as Világkiállításra, mint a rendezvény hivatalos fotográfusa. A Bécsi Fotóművészek Szövetsége is tagjai közé fogadta.
Városligeti körönd, 1896 körül |
Látkép a régi pesti Városháza tornyából, 1890-es évek végéről |
Igyekezett folyamatosan fejlődni. Új műtermet nyitott, fotói sokszorosítását pedig egy saját erőből alapított nyomdában oldotta meg. A vállalkozás tevékenységi köre később fotócikk kereskedelemmel is bővült. Ott volt minden fontos eseményen (Kossuth Lajos temetése, Millenniumi kiállítás). Szinte már-már a mai "angel" technikát idézte a technikája. Több segédet is alkalmazott, így egyszerre több szemszögből is bemutathatta az adott esemény pillanatait.
Az Erzsébet téri Kioszk, 1890-es évek
|
A technika folyamatosan fejlődött és ez egyre nagyobb szabadságot adott a fotográfusnak. Már nem csak Pesten fotózott. Több száz sorozatot készített híres magyar kastélyokról is. Fia, miután elvégezte Bécsben a grafikai főiskolát betársult apja nyomdaipari cégébe, mely később számos úttörőnek számító technikai újítást vezetett be. Szinte haláláig dolgozott, 1913. július 4-én távozott az élők sorából. A Kerepesi temetőben helyezték örök nyugalomra.
A Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződése |
Sajnos a több tízezresre becsült teljes életmű nem maradt fenn, ismert alkotásainak száma 4000 fotó körül van.
Villamos a József körút és az Üllői út kereszteződésében, 1896 körül |
Klösz megörökítette a város fejlődését, akkori arculatát. Hatalmas és felbecsülhetetlen értékű fotógyűjteményt hagyott hátra, az utókornak. 2013-ban, Klösz halálának 100. évfordulóján, a Fővárosi Önkormányzat egy rendhagyónak mondható kiállítással tisztelgett a munkássága előtt. A metrókocsikban mutatták be a régi fotók reprodukcióit.
Véleményem szerint fővárosunk ebben a korban volt a legszebb. A képekről egy gyönyörű, stílusos városkép köszön vissza ránk. A posztban illusztrációként használt fotók a metrókocsikban készültek.
A zugligeti villamos régi végállomása, 1880-as évek |
I googled Klösz György . The translation is not perfect though.I understand how great photographer he was. It was over 100 years ago.
VálaszTörlésHave a good day.
Wow, you are so kind why you interested for a Hungarian photographer.
TörlésHis photo collection is very valuable for age-group.
Have a nice week.
Nagyszerű, hogy volt egy fotós, aki 100 évvel ezelőtt városot hagyott maga után. Köszönöm a jó kívánságait. Azt hiszem, ez történik. Üdvözlettel.
VálaszTörlésYes, I fully agree with you. I am glad if you feel better :)
TörlésNagyszerű cikk, nagyon érdekes volt! Csodálatos hagyaték egy gyönyörű városról, egyetértek veled, hogy Budapest valóban ebben az időben lehetett a legszebb.
VálaszTörlésKöszönöm, örülök ha tetszett és érdekesnek találtad.
Törlés