2015. október 16., péntek

HHH a retro-port

HHH - Hármashatár-hegy. A csúcsról remek rálátás nyílt a völgyben elnyúló repülőtérre. Ekkor jutott eszembe, hogy az egyik kedves blogtársam, Kavics még májusban hozzászólt egy hűvösvölgyi kirándulásról szóló bejegyzésemhez. Többek között a Hármashatár-hegyi repülőtérre is kíváncsi lett volna, én pedig akkor megígértem, hogy készítek pár fotót ha legközelebb arra járok. Az időjárás remek volt, a fejem felett vadul táncolt a szakadt szélzsák a szélben.


Volt még egy kis idő napnyugtáig és gyorsan lehetett ereszkedni a hegyről. Itt volt a remek alkalom, hogy teljesítsem az ígéretemet.


Hamar leértem a völgybe. Jöjjön akkor néhány fotó a repülőtérről, ahol szinte megállt az idő. Az előző fotón látható MSE hangárnál értem le a hegyről. A gazzal körbenőtt épület falán, néhány balesetben elhunyt pilóta emléktáblája látható.

  
A kihelyezett tábla alapján az épület felújítása a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium támogatásával valósult meg. A kérdés, hogy minek ha most az egész az enyészeté?


Innen a felszállópálya túloldalán található "főbejárat" felé vettem az irányt. Ott sem fogadtak jobb állapotok.







A repülőtér teljes történetét mindenki megtalálja az interneten, erről itt most nem írok. A fő hangár homlokzatán látható két kis réztábla viszont visszaemlékezésre szólít minket. Az egyiken ez olvasható: "Rotter Lajos Hármashatár-hegyi Repülőtér". Nos, a hegy neve köztudottan szorosan összeforrt a magyar vitorlázórepülés történetével, melyben elévülhetetlen érdemei vannak Rotter Lajosnak. A vitorlázórepülő, mérnök, repülőgép tervező és pilóta fedezte fel ezt a kivételes adottságokkal rendelkező helyet. A leírások alapján Rotter járta a budai hegyeket és egy horgászbotra erősített papír csíkokkal figyelte a légáramlatokat. Így talált rá 1933-ban erre a kiváló lejtőrepülő terepre a Hármashatár-hegyen.
A másik tábla Sajti János sportrepülőre emlékezik, aki 1972-ben a reménytelenségből újjáélesztette a repülőteret. A megnyitás után innen indulva Ő repülte meg először az ötszáz kilométeres távot 1976. május 16-án, egy Jantár-1 típusú repülőgéppel.
Mint említettem most ismét minden az enyészeté, mivel 2014 júniusában a Nemzeti Közlekedési Hatóság visszavonta a repülőtér üzemeltetési engedélyét.
Repülni márpedig kell! A domboldalon színes siklóernyők duzzadtak a feltámadó szélben az elrugaszkodás előtt.

 

8 megjegyzés:

  1. It seems a pity to close it but it makes for some good photographs.

    VálaszTörlés
  2. Igen kedves, hogy nem felejtetted el a kérésem! :-) Ugyanakkor ugyanannyira elszomorít amit hírül hoztál... :-( Miért nincs pártfogója ennek a jó adottságokkal rendelkező területnek? Ennek, a számomra különösen szép sportnak érdekeltjei hová lettek??? Tudom költséges dolog a repülés, de a focipályák építése is költséges...
    "Kihaltak" a repülés szerelmesei odahaza? Nem hinném.
    A HHH-et is kíséri az a szerensétlen sors, ami Rotter életét is kísérte - a pénz hiánya miatti "felemelkedés" (akár szó szerint is értendő) igazi lehetősége. :-(

    Meglepődtem, amikor egy svájci oldalon azt találtam, hogy a "német (?) pilótának (Lajos Rotter) sikerült a 336 km távú Berlin és Kiel közti távolság lerepülése" Idézet innen: http://www.mfg-stburkhard.ch/Bauprojekte,%20Boerse,%20Dokumente/Nemere.pdf
    Hozzátenném a legjobb idővel!!! Meg is kapta érte az arany ISTUS-díjat.
    Írtam is a svájci oldalnak, kérem a korrigálást.
    E gép, mely a Nemere névre hallgatott került 1937 után Esztergomba, ahol javították, ahol évekkel később apám is kezdett volna repülni, de sajnos egészségügyi okok miatt eltanácsolták.
    Bocsánat, ha hosszúra sikeredtem. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen és kimondottan örülök a hozzászólásodnak. Azt hittem csak "szimplán" érdekel a helyszín és nem gondoltam, hogy esetleg régi személyes emlékeket is felszínre hoz ez a kis képriport.
      Nem dehogy haltak ki, sőt! Itt is azonnal tiltakozó petíciót adtak be a bezárás ellen, de tudtommal eddig nem jártak eredménnyel... Annyi csapás érte az elmúlt években a magyar repülést, hogy csak rögtön a MALÉV esetét említsem... :(
      Rotter általad említett távolsági rekordját eddig nem ismertem, meg is nézem mindjárt a beszúrt linket! Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet!

      Törlés
  3. Tetszett az írásod és a képeid is nagyon kifejezőek, némelyik szinte sokkolt. Miért pusztul oly sok érték körülöttünk?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudom Endre. Nem ismerem az történet teljes hátterét, de az általam ismert részletek alapján itt komoly érdekharc folyik. Egy ilyen terület, ilyen környezetben hatalmas értékkel bír... Repülést szerető ember gyanánt engem is nagyon elkeserített a látvány.

      Törlés