2019. március 23., szombat

A Brunszvik-kastély

A sikeres bagolyles és fotózás után maradt még bőven látni- és felfedezni való a területen. Ugyan a kiírás szerint a kastély nem volt látogatható - csak a múzeum, de ez utóbbit azonban kihagytam. Nem hiszem, hogy nagyon örültek volna nekem, terepruházatban, fényképezőgéppel a kezemben és egy nagy hátizsákkal a hátamon. Majd legközelebb! Viszont várt rám a felújított Brunszvik-kert és a 70 hektáros kastélypark.




2018 októberében adták át a felújított kertet, mely közpark funkciót tölt be. Napközben van nyitva és ingyenesen látogatható. 


Úgy láttam, hogy a helyiek előszeretettel látogatták a parkot. Nyugdíjasok, kisgyermekes anyukák, fiatalok és persze a hozzám hasonló turisták. 



A több generációs Brunszvik dinasztia 1758 óta bérelte a birtokot, mely középpontjában akkor már nemesi kúria, gazdasági épületek, fatornyos kápolna, kertek és halastó is volt. Ifj. Korompai Brunszvik Antal kezdte el a virágzó gazdaság létrehozását és Tallherr József tervei alapján ő építtette a a földszintes barokk kastélyt 1784-ben. Brunszvik Ferenc folytatta apja munkáját és 1820-ban emeletet építtetett a kastélyra. 1893-ban az uradalom a Habsburg főhercegi család tulajdonába került. 1945-ben hadikórház működött a falai között, 1949-től az Agrobiológiai Intézet, napjainkban pedig az MTA Agrártudományi Kutatóközpontnak ad otthont.





"Körülöttem minden Angliára emlékeztetett, olyannyira, hogy szinte Angliába képzeltem magamat" - írta 1815-ben az angol Richard Brigh. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése