2025. február 10., hétfő

Kolosszálképek festője - Munkácsy

2025.02.09.
 
Munkácsy sikereinek egyik titka kétségtelenül az óriásképekben, azon belül is a Krisztus-trilógiában rejlik. 
 
Krisztus Pilátus előtt (1881)

A század utolsó harmadában Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendtek az óriásképek, az úgynevezett kolosszálképek, melyek hatalmas méretük mellett az egyetemes mondanivalójukkal és drámai történetmesélésükkel is hatottak. 

Krisztus Pilátus előtt (1881)

Munkácsy Krisztusa képes volt országhatároktól függetlenül megszólítani az embereket.
 
Golgota (1884)

A monumentalitás és a lebilincselő téma mellett a képek meggyőző ereje a tökéletes technikai tudásról tanúskodó, valósághű festésmódban rejlett.
 
Golgota (1884)

A siker hátterében a művész műkereskedője, Charles Sedelmeyer állt, aki tisztában volt mindennek stratégiai jelentőségével, a művészi karrierre és hírnévre gyakorolt befolyásával.
 
Golgota (1884)
 
Krisztus a keresztfán (1884)

Az 1880-as években Európa-szerte és az Egyesült Államokban is bemutatott, több mint kétmillió látogatót vonzó Krisztus-képeknek köszönhetően Munkácsy a szó szoros értelmében világhírű festővé vált.
 
Ecce Homo vázlat (1896)
 
Ecce Homo vázlat (1896)

Ezt követte több osztrák és magyar kitüntetése és két hivatalos megrendelés, amely megkoronázta pályafutását. 

A reneszánsz apoteózisa vázlat (1888)

A bécsi Kunsthistorisches Museum mennyezetképe, A reneszánsz apoteózisa.
 
A reneszánsz apoteózisa (1889)

Valamint az épülő Országház számára festett Honfoglalás.
 
Honfoglalás (1893)
 
Honfoglalás (1893)
 
Honfoglalás (1893)

E két alkotásnak köszönhetően Munkácsy a császárváros legfőbb múzeumába az európai művészettörténet kiemelkedő alakjaként vonult be, míg a parlamenti megrendeléssel Budapest székesfőváros és a magyar állam rótta le hódolatát a festőfejedelem előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése