2017. február 4., szombat

Másnap - MALÉV

Február 4. Úgy éreztem, hogy előző este már mindent leírtam. Gondolatokat, érzéseket, emlékeket és a mérhetetlen szomorúságot. Aztán a reggeli órákban kaptam egy fotót... Ekkor kezdtem bele a második posztba.

"Eltelt egy nap. A médiában ma kevesebb hírt hallottunk a volt Malév-ról. A helyzet fokozatosan rendeződik, az itt ragadt utasok lassan célba érnek. A korábbi versenytársak nagyobb géptípusokat üzemeltetnek és már menetrend sűrítésekről szólnak a hírek. Napokon, heteken belül kitöltik a keletkezett űrt. Látva a piaci reakciókat úgy érzem napról-napra csökken majd annak az esélye, hogy újra legyen nemzeti légitársaságunk. Bár ne lenne igazam!
... és a dolgozók, a repülőtér? Repülős körökben futótűzként terjedt az alábbi fotó, melyen a tegnap esti pilótacsapat látható, hazatérve Shannonból - az utolsó repülésről. A vidám csoportképekkel ellentétben ez most egy szívfacsaró pillanat.


A hétvégeken ügyeletet látunk el. Ezen a hétvégén rám került a sor, és a munkámból kifolyólag most egyeztettem le egy járatot az operációs szolgálattal. A hivatalos részen túl még hosszan beszélgettem a reptéren szolgálatot adó kollégával. Csend, kavargó hó, kietlen, üres beton, szomorúság. Ezek voltak az általános jelzők. Eldöntöttem gyűjtök még egy pár fotót az internetről, hiszen tudjuk az adatok, képek, hírek nagy része egy idő után eltűnik a süllyesztőben. Itt viszont megmarad (remélhetőleg) egy csokorban. Szeretném kihangsúlyozni, hogy a posztban bemutatott fotókat nem én készítettem, ezért a képeken feltüntettem a forrást. A célom mindössze annyi, hogy egy csokorban akár egy-két év múlva is láthatóak legyenek ezek a képek, olvashatóak ezek a gondolatok a volt nemzeti légitársaságunkról. Ha valakit sért a fotó közzététele kérem jelezze a megadott e-mail címen és azonnal leveszem az oldalról. És most lássuk a képeket.
Tegnap az Origo oldalán láttam az alábbi fotókat. Az előző posztban a kollégám képét már bemutattam a földön maradt flottáról, de ezek közelebbről mutatják (még utoljára) egyben a vezérsíkokat.






Ma reggel. Puszta, hó, beton, csend, megemlékezés. Mintha az időjárás is megérezte volna. Jöhet a hó bátran, itt már nem fog a földre kényszeríteni senkit és semmit.

  
A még szolgálatot teljesítők mécsesek gyújtásával búcsúztak a Malévtól.


Egy B737 még itt van Magyarországon. A HA-LOB-on a szokásos kötelező karbantartást végezték, amikor megtörtént a szomorú esemény. Ismét egy csoportkép - most a karbantartók csapatával.


Csodálatos dolog az internet! A lakás melegéből megnézhetjük mi történik pár ezer kilométerrel odébb, még ha a látvány szívfacsaró is. A következő fotók már Shannonban készültek a kiérkezett gépekről. Visszakerültek az International Lease Finance Corporation-hez (ILFC), az eredeti tulajdonoshoz - tőlük lízingelték a repülőgépeket.

  
A fenti fotón a HA-LOU látható, mely másodikként szállt fel és áthúzással búcsúzott Budapesttől. A gép festése különleges. A Malév 2007-ben csatlakozott a ONE WORLD légitársasági szövetséghez, ezt volt hivatott hírül adni az egyedi festés.
És a többi fotó... Nem írok semmit csak összeszorul a gyomrom ha nézem őket.





Valamelyik oldalon olvastam az utolsó vezérigazgatótól egy pár mondatot. Nem ismerem, nem tudom, hogy vezette a céget. Szeretném viszont idézni, mert azt hiszem nagyon jól összefoglalja mit érzünk most.
"A fájdalom elmondhatatlan, amit most érzünk. Sokan szinte gyerekként kerültünk ide, vannak akiket csak rövid ideje ejtett rabul a kerozin gőze. Úgy érzem, mindannyiunk nevében mondhatom, életünk értelme volt a cég. Generációk dolgoztak itt és most családok élete fordul fel egy csapásra, a Malévban élt életünk lezárul. Nincs végszavam, nehéz búcsúzni."
És mégis repül a Malév! Ismét az Origo oldalára térnék vissza.
"A Malév gépei péntektől már nem szállítanak utasokat, a cég járatait szimulátoron indító virtuális légitársaság azonban a téli menetrend alapján folytatja működését. A csupán a kibertérben létező Malév Hungarian Airlines Virtual száz pilótája vasárnap délután úgy búcsúzik az anyacégtől, hogy a lízingelt utasszállítók virtuális másaival is elrepülnek az írországi Shannonba, a bérbeadó cég bázisára."



Kilenc éve repül az interneten, valós meteorológiai körülményeknek megfelelően a virtuális Malév mintegy száz pilótája. Teszik mindezt a Microsoft Flight Simulator program segítségével. A cikkből megtudhatjuk, hogy néha valódi Malév pilóták is repültek velük.


A virtuális képen a HA-LQD látható az 1960-as éveket idéző retro Malév festéssel. A cég megalakulásának 65. évfordulója alkalmából festették át. Sajnos nem nőnek már tovább az évszámok.
Kedves rendszeres olvasóim! Remélem elnézitek nekem ezt a két részes kitérőt a blogon, de a történtek mélyen érintettek, írnom kellett róla. A következő posztban visszatérek a korábban megkezdett fotósorozathoz. Madarak lesznek ismét, de már a természetből akik magasan szárnyalnak. SZERENCSÉRE!


Frissítés.
2012. február 10.
Az alábbi hirdetés jelent meg a mai napon a Metropol újság utolsó oldalán. A Malév dolgozók gyűjtést szerveztek az alábbi (utolsó) Malév hirdetésre, hogy 66 év repülés után méltóan elbúcsúzhassanak a korábbi Malév utasoktól.



Frissítés.
2012. február 11.
Ma menettel búcsúztak a Malévtól. Volt dolgozók és emberek sokasága búcsúzott a légitársaságtól. Csendes megemlékezés volt, a híradások szerint többen sírtak a tömegben. Négy kis repülő a Duna felett áthúzva búcsúzott a Malévtól.


Frissítés.
2012. február 14.
Ez már tényleg a vég napja, két szomorú hír okán is. Kiderült, hogy a Malév Boeing 737-600-as típusokat szétszedik és alkatrészként fogja a tulajdonos értesíteni. Az első két gép a hírek szerint már átrepült az arizonai sivatagban található Phoenix Goodyear repülőtérre. Este pedig jött a végső csapás. A Fővárosi Bíróság kiadta a határozatot a Malév Zrt. felszámolására.

Frissítés.
2012. február 16.
A posztban említettem, hogy a HA-LOB még karbantartáson volt. Végeztek vele, a mai napon azt is kirepülték.



Frissítés.
2012. február 23.
Elment az utolsó Malév gép is. A HA-LQC lajstromjelű Bombardier Q-400-as Leposa Attila repülőgép-kapitány és Leposa Edina első tiszt irányításával a norvégiai Torp-Sandefjordba repült vissza. A neveken ne csodálkozzon senki, apa és lánya repült el az utolsó géppel. Megható és szomorú...

Frissítés.
2012. július 20.
Az interneten böngészve, most találtam ezeket a fotókat. Sajnos nem derült ki a fotós neve, ezért nem tudom őt megnevezni. Mint korábban már írtam, ezeket a gépeket az arizonai sivatagban lévő Phoenix Goodyear repülőtérre repülték át, ahol teljesen szétbontják őket. Az első fotón még büszkén merednek az ég felé a függőleges vezérsíkok. A második fotón a HA-LOG látható, de már megcsonkítva. A háttérben egy másik gépünk is várja szomorú sorsát.




Frissítés.
2013. november
Ismét ráakadtam egy szomorú fotóra. A HA-LHB 2008 óta vesztegelt a repülőtéren. Az üzemképtelen B767-200 repülőgép múzeumi megőrzésére tett folyamatos próbálkozások sajnos nem jártak sikerrel. A tulajdonos leszereltette a hajtóműveket és minden egyéb használható műszert. A függőleges vezérsíkot is eltávolították, a repülőtéri skanzenben lesz majd kiállítva. A megcsonkított gépet elvontatták az Aeroplex hangár előtti területről és a későbbiekben mentési gyakorlatokra fogják használni - ha az információim helyesek."



Hát ennyi. Eddig követtem a dolgokat, az elhúzódó felszámolási folyamatokba úgysem lát bele az ember. A szomorú tény viszont így öt év távlatából is tény maradt. Kis hazánknak jelenleg sincs nemzeti légitársasága.

Utolsó frissítés.
2018.06.06.
Mai napi hír - Ma eltűnt a Malév utolsó hivatalos nyoma is.
Véglegesen, jogutód nélkül megszűnt a Malév. Magyarország nemzeti légitársaságát hat évvel, két hónappal és hat nappal azt követően szüntette meg a bíróság, hogy 2012. február 3-án a társaság csődbe ment.  

2 megjegyzés:

  1. "most családok élete fordul fel egy csapásra" hát igen... nem tudom, mi vezethetett odáig, hogy hagyták csődbe menni a Malévot, de megbocsáthatatlan. Ha mondhatom, ti "szépen" átvészeltétek, de sajnos ismerek olyat is, akinek nem sikerült újra talpra állnia. Szomorú, hogy így kellett lennie...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Vera a hozzászólást. Az első gondolatoddal maximálisan egyet értek és azt hiszem osztja a véleményedet több száz volt dolgozó is. Akik hosszabb-rövidebb ideig, de IGAZÁN szívügyüknek tekintették a légitársaságot, a repülést.

      Törlés